Logo van Mockus.

Carriere in drugs... Kansloos!

VRAAGSTUK //

In Limburg wordt relatief veel wiet en andere drugs geproduceerd en er wordt veel gedeald. De maatschappelijke schade is groot, maar niet altijd zichtbaar. En hoewel de risico’s en gevaren van dealen of drugs produceren heftig zijn, is het snelle, grote geld aantrekkelijk voor jongeren en mensen met schulden. Met een provinciale preventiecampagne willen de deelnemende gemeenten en andere partners vooral jongeren in Limburg bewust maken van de risico’s en tegenwicht bieden tegen de roep van criminelen. Daarnaast willen ze dat omwonenden verdachte situaties beter opmerken en bereid zijn te melden bij de politie. Maar hoe je dat als veel van deze mensen argwanend tegenover overheid en politie staan en er een cultuur van horen, zien en zwijgen is?

lancering

 
 
 

ONZE AANPAK //

Door slim aan te haken op bepaald zoek- en klikgedrag weten we de mensen uit te filteren die tot onze doelgroep behoren. De risicodoelgroep confronteren we met de keerzijde van het grote geld via de website watzetjijophetspel.nl Bezoekers worden gelokt met online advertenties die ogen als reclame voor lucratieve bijverdiensten.

Eenmaal op de website kunnen ze aangeven welke werkzaamheden ze willen doen. Het rad van fortuin gaat vervolgens draaien en in plaats van geweldige geldbedragen verschijnen de heftige gevolgen die dealen of drugs produceren kan hebben, zoals torenhoge schulden, je huis kwijt, geen uitkering meer of  een strafblad). Omwonenden laten we zien dat melden niet gaat om de politie helpen of mensen verraden, maar om de veiligheid van jezelf, je gezin en je buurt.

Via online advertenties die aanhaken op actueel nieuws over bijvoorbeeld woningbranden komen zij op watstaaterophetspel.nl waar bezoekers alles kunnen lezen over de risico’s, de signalen en anoniem melden.  Via een persoffensief en een provinciale kickoff met een ‘black box’ waarin mensen zich 1 minuut in een huis met wietplantage wanen, zorgen we voor veel publiciteit voor de campagne. Deze black box kan ook worden ingezet bij lokale evenementen en op scholen. Via scholen en jeugdwerkers gaan we de dialoog aan met jongeren: wat is normaal en waaraan doe jij mee?

informeren

KANALEN //

Twee websites (een voor de risicodoelgroep, een voor omwonenden, verhuurders en ouders), online advertising campagne via Google en Facebook, guerilla/actiemarketing tijdens lokale evenementen en op scholen met ‘black box’, posters, folders en flyers, preventiepakket voor scholen en jeugdwerkers. 

“"Twee sites met ieder hun eigen doel"”

online campagne

black box video

RESULTAAT //

In 4 maanden tijd bezoeken 15.000 mensen watstaaterophetspel.nl en 42.000 mensen bezoeken watzetjijophetspel.nl. Hiervan neemt 66% deel aan het spel, een groot deel speelt het zelfs nogmaals. Een goede indicatie dat de informatie werkelijk landt en leidt tot nieuwe inzichten. Er is een opvallend hoge respons op Facebook advertenties, waarbij veel discussie ontstaat over wel of niet melden en wat de risico’s zijn. Drugs is een hot topic! Er is ook veel aandacht van regionale én landelijke pers bij de start van de campagne, goed voor een pr-waarde van ruim € 50.000. Uit eerste analyses blijkt dat het aantal meldingen na de start van de campagne significant toenam. Sinds de start van de campagne hebben nog eens 5 Limburgse gemeenten besloten mee te doen aan de campagne.

informatieve website

lespakket / spel

< vorige case volgende case >

Ook jouw case op onze site? Kom langs!

Mockus.
Bureau voor creatieve communicatie

Willemstraat 91A
6412 AP Heerlen
Limburg - Nederland

045 - 40 40 990
sos@mockus.nl

`